25 år i en Taxa
Beretning om en Livsstil.
Beretningen starter i slutningen af 1980. En omvæltning i tilværelsen betød, at jeg måtte se mig om efter en ny måde at tjene penge på. Jeg fik meget hurtigt anskaffet mig et erhvervskort. Dagen efter havde jeg min første taxa i hænderne. Med det samme vidste jeg, at dette ville være noget for mig. 25 spændende år startede.
Min første vognmand hed Michel Abboud, og havde garage i Snorresgade på Islands Brygge. Der fik jeg en ældre MB stationscar at køre med, kørsel om natten. Det fortsatte i 3 uger, så fik jeg en "spritny", også MB stationscar, og begyndte at køre om dagen.
Efter et halvt år hos Michel, blev jeg "headhunted" af en ny vognmand, Ole Salversen, som jeg kendte fra Kongelundsparken. Han lokkede med lidt flere procenter, og jeg skiftede med det samme.
Da Ole ikke havde den store indsigt i regnskabsføring, -det var ikke noget krav til vognmænd dengang, som det er i dag-, blev det mig, som måtte føre hans regnskab, mod honorar forstås. Det blev så starten på min karriere som revisor for diverse vognmænd. Vi havde fordelt vagterne på den måde, at Ole kørte om natten og jeg om dagen. Den første bil jeg havde hos Ole, var en benzin MB sedan, med gastank, en rigtig racer. Da den var frikørt, købte Ole en Audi 100cd, den første model med helgalvaniseret karosse. En dejlig bil, men den blev dyr at vedligeholde, efter garantiperioden forstås. Den kunne simpelthen ikke holde til at køre som taxa. Derefter fik vi en MB stationscar, men Ole kørte ikke nok ind på sine vagter, så ganske langtsomt gik forretningen ned af bakke. Da det blev et krav, at vognen skulle udstyres med taxa's dataanlæg, gav Ole op.
Jeg havde ikke svært ved at få en ny vognmand. Der havde været flere tilbud, mens jeg kørte for Ole. Den nye vognmand hed Harry Jensen, og så tog karrieren fart. Jeg påtog mig ansvaret regnskabsmæssigt for 3 biler (bevillinger) og 3 chauffører. Jeg fik en Opel Omega stationscar at køre med, og var alene om den. Det var livet. Et godt samarbejde langt hen af vejen, procenterne var blevet sat i vejret, og honoraret for regnskaberne var selvfølgelig også steget. Men alt har en ende. På grund af alder ønskede Harry at afvikle forretningen. Vi skiltes efter næsten 8 års samarbejde.
Den næste vognmand faldt hurtigt ned i min turban. En kollega kendte en vognmand, som havde det lidt svært med økonomien.
"Er det ikke noget for dig at hjælpe". Jeg fik lidt orientering om John's økonomi, det så ikke godt ud, men "jo, men der er visse betingelser, han skal bl.a. give mig fuld kontrol med forretningen".
Det fik jeg, og vi startede samarbejdet. Jeg skrev en "håndfæstning", som John underskrev. John kørte om natten, men var syg, så det blev ikke til de lange vagter.En aften han var ude at køre, ringede han til mig at han ville slutte tidligt, men han nåede ikke at komme hjem. Han døde midt i sit arbejde.
Efter aftale med arvingerne og bobestyrer, en advokat i Skælskør, forsøgte jeg at få lov til at frikøre vognen, en Nissan Maxima 2,2 sedan, så den kunne sælges med gevinst. Den tilladelse fik jeg af Taxinævnet og jeg var nu "vognmand" i over 1 år.
Det lykkedes ikke at frikøre vognen, da der sandsynligvis var "pillet" ved km.tælleren. Da jeg fik fat i de tidligere kørebøger, og fik dem talt sammen, viste det sig, at de og km. tælleren ikke stemte overens. Da jeg orienterede advokaten og Skælskør Kommune, hvor John var tilmeldt, om dette, mistede kommunen tålmodigheden og sagde stop. Vognen blev solgt for gælden.
Næste vognmand var Joseph Grünbaum i Rødovre. Det blev et kort samarbejde af flere grunde. Han var ikke min "kop the". Upræcise afregninger, underlig invendig indpakning af bilen, meget sparsommelig med rengøringsmidler, men også fordi, min efterfølgende vognmand var begyndt at ringe til mig, nemlig Erik Olsen fra Haslev. Efter et par måneder med flere opfordringer til at komme over at køre hos Erik, sagde jeg stop hos Joseph.
Nu begyndte så den sidste etape i min karriere i taxabranchen. Erik bad mig om at passe bilen, ansætte personale og passe regnskaberne. Vi havde et fint samarbejde, fik frikørt en MB sedan, fik en ny sedan, og da den var frikørt, fik vi en MB stationscar, 320 sølvfarvet. En drøm af et køretøj. 
Mit i vores samarbejde døde Erik så i juli 2005. Med arvingerne aftalte jeg, at jeg ville forsøge at få tilladelse til at få vognen frikørt. Den tilladelse fik jeg og forretningen fortsatte. Men vi kørte for få km., så jeg måtte to gange søge om forlængelse. De tilladelser fik jeg også, og 19. oktober var bilen frikørt og kunne sælges med gevinst for arvingerne. 
Hele perioden efter Erik's død og frem til lukning af forretningen havde jeg det fulde ansvar for driften. Da jeg kunne sælge bilen, var der et overskud til arvingerne på ca. 190.000 kr. "Projekt frikørsel" var lykkedes, og jeg kunne trække mig tilbage fra arbejdslivet en god del erfaringerne rigere.

Ps.: "Frikørsel" handler om, at taxaen skal køre et vist antal km., 250.000, og være mindst 2 år gammel, før den kan sælges med gevinst.

Grunden til, at vi kørte så få km. var, at jeg havde af 4x35, det selskab jeg hele karrieren havde kørt for,  fået tildelt en god del "social kørsel". Kørsel med psykisk handicapede børn. Det gav gode penge, men ikke ret mange km. pr. dag.
 Det er en type kørsel, som tildeles de "gamle" i erhvervet. I perioder har jeg været oppe på 2 gange 4 ture pr. dag, ud og hjem med børnene. Så behøvede jeg ikke lave mere de dage. Hyren var i hus. Kørselen var til "fast pris" så jeg kendte indtægten pr. dag,  inden jeg om morgenen satte mig i bilen. Jeg har i mange år kørt social kørsel og nogle af børnene kørte jeg med i flere år, så man lærte dem at kende og vidste, hvordan de skulle "tackles".

Dette var så beretningen om noget, der var mere en livsstil end et arbejde. Jeg har i hvert fald hygget mig hele vejen. 

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.04 | 14:02

Hej Nico. Har du en halvbror, der hedder Jesper. Har boet i Båring på Fyn. Min kæreste vil gerne i kontakt med ham hvis det kan lade sig gøre. Hedder Frank.

...
03.10 | 21:50

Hej Carrie.
Jeg mener ikke, at jeg er stødt på navnet før, men vil da se efter, når jeg næste gang arbejder med forskningen.
Skriv gerne mere. Mvh Mogens.

...
02.10 | 16:59

Er billedskærer lau. Christoffersen i familie med jer... Han boede i København ii 1940'erne og arbejdede sammen med snedkerværkstedet Molter og Andersen???

...
16.01 | 13:58

Er glad for du synes om min korte gengivelse af Bornholms historie, og rigtigt min kilde er "Bornholmernes Land, Øen i Øst". Men det er ikke din kilde.
Venligst

...
Du kan lide denne side